Francia Filmakadémia vezetősége kizárta soraiból Roman Polanskit és 17 másik tagját
4 min readA franciák mindig is forradalmárok voltak és elsőként hoznak meg olyan döntéseket, amelyekkel adott szektorok már sok-sok éve adósok. A női egyenjógúság hiánya és szexizmus többek közt a filmipart nagyon régóta keresztül-kasul átszövi és megbélyegzi. Ki ne ismerné a szereposztó divány szlogent, vagy azt, hogy a filmiparban a női alkamazottak – tehét nem csak a színésznők – mélyen alul vannak fizetve férfi társaikhoz képest.
A Francia Akadémia most vére megtette az első lépést, hogy legalább az egyik, a szexizmus kérdésében határozottan állást foglaljanak és kiálljanak az áldozatok mellett. A vezetőség arról döntött, hogy olyan személyek nem lehetnek a francia akadémia tagjai, akikről bebizonyosodott, hogy szexuális visszaélést követtek el.
Roman Polanski és 13 másik személy nem ment át a rostán, így elvették a tagságukat, és a jövőben nem vehetnek részt a testület munkájában, nem szavazhatnak díjakról. Azt mondhatnánk apróság, de talán még sem, hiszen fontos üzenet, hogy pl. a filmiparban sem lehet visszaélni mások, elsősorban a nők védtelenségével, kiszolgáltatottságával. Jelképes, de fontos döntés, hogy a Cesar-díjak megítélésében nem vehetnek részt azok, akik szexuális visszaéléseket követtek el, ideértve a munkahelyi szexuális zaklatás bármilyen formáját.
Legyen ez a döntés üzenet és egyben felhívás az összes többi filmes és színházi szervezetnek, hogy kövessék a francia példát, és konzekvensen ítéljék el az ilyen értelemben “megtévedt embereket”.
A 18 történelmi tag kizárásáról szóló módosítását 134 szavazattal fogadta el a közgyűlés azonnali hatállyal – derül ki a vezetőség közleményéből. A múlt öröksége a történelmi tagok befolyása miatt az egyik legsötétebb árnyék volt a César-díjat odaítélő testületen. Feminista szervezetek elsősorban a nemi erőszakkal vádolt Roman Polanski jelenlétét kifogásolták évek óta.
További fontos üzenet az is, hogy a szervezet szeptemberben megválasztott 164 tagú új közgyűlésében 82 nő és 82 férfi foglal helyet, élén egy tandem áll, a női elnök Véronique Cayla, az ARTE francia-német tévécsatorna és a francia nemzeti filmintézet, a CNC korábbi vezetője, a férfi elnök pedig Eric Toledano filmrendező. Ez is egy újabb lépés a női egyenjogúság irányában, amit illene minden hasonló szakmai szervezetnek követni.
DE nem leheteünk elégedettek, és addig kell folytatni a küzdelmet, amíg az is megoldódik, hogy adott szakmákon belül ne lehessen megkülönböztetni díjazás tekintetében senkit hátrányosan nemi identitása alapján. A filmes szakmában például a rendezőknél igen erőteljesen megfigyelhető milyen nehezen és milyen kevesen kapnak lehetőséget nőként, a munkájuk elismeréséről nem csak anyagi tekintetben már nem is beszélve. Pedig érdmeik alapján még hány és hány
Kathryn Bigelow, Sofia Coppola, Jane Campion,Ava DuVernay, Dee Rees, Mira Nair, Angelina Jolie, Nancy Meyers, Sam Taylor-Johnson, Patty Jenkins, Vera Chytilová, Ágnes Varda, Enyedi Ildikó, Mészáros Márta, Gyarmathy Lívia, Julia Taymor, Lynne Ramsay, Susanna Bier, Catherina Breillat vagy Zsurzs Éva szerezhetne örömet a filmrajongóknak, hány és hány filmes díj, elismerés járt volna már ki a filmes világ összes női művészének, nem csak a színésznőkre kihegyezve ezt.
Ezt a mostani döntést egy február végi Cesar-díj kiosztó alapozta meg, amikor a díjkiosztón végig feszült hangulat uralkodott, miután feminista szervezetek a helyszín közelében tiltakoztak az ellen, hogy a nemi erőszak miatt az Egyesült Államok által negyven éve körözött Roman Polanski Tiszt és kém – A Dreyfus-ügy című filmje kapta a legtöbb jelölést, majd három Césart el is nyert, köztük a legjobb rendezésért járó elismerést.