2024.04.20.

Lokálpatrióta

Újbuda civil hírportálja

A nagy visszatérők – The comeback trail 2021

11 min read

A nagy visszatérők – The comeback trail

16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai akciófilm, 104 perc, 2020

magyar szinkronos verzió

Tartalom:

Max Barber producer (Robert De Niro) új filmje hatalmas bukás a mozikban. Mivel emiatt az adósságát sem tudja visszafizetni, a hírhedt maffiafőnök, Reggie Fontaine (Morgan Freeman) markába kerül. Max úgy próbálja menteni az irháját, hogy meggyőzi Reggie-t, finanszírozzon egy újabb forgatást. Ez azonban már nem a nézők kedvéért készül, csupán azért, hogy egy biztosítási csalással óriási összeget zsebeljenek be. A vén, részeges főszereplő, Duke Montana (Tommy Lee Jones) azonban áthúzza minden számításukat…

A kritika szó előtti fülecskére kattintva kinyílik és olvaható a film kritika. Csak akkor kattints erre, ha nem zavar a spoiler veszély !

George Gallo, az Éjszakai rohanás és a Bad Boys-trilógia írója elkészítette saját „film a filmben” moziját, amihez megnyerte Robert De Nirót, Tommy Lee Jonest és Morgan Freemant. A nagy visszatérők egyben visszatekintés Hollywood egyik aranykorára, a ’70-es évekre, valamint több meghasonlott öregember nehézségeit veszi számba és meséli el a nézőnek. Mindezt hol paródiába hajló vígjátékként, máskor érzelmes buddy movie-ként, vagy épp csavarosnak tűnő átverős filmként. Nem szokványos darab, de lássuk, megfogta-e, amit markolt!

 

Max Barber (Robert De Niro) hollywoodi producer, de a kisstílű vonulatból. Unokaöccsével, Walterrel (Zach Braff) vezeti a Miracle nevű stúdiót, ahonnan túl sok jó film nem kerül ki, legutóbbi alkotásukra egyetlen jegy sem kelt el. Van viszont egy csodálatos forgatókönyve, amin évekig dolgozott, és ha azt eladná James Moore-nak (Emile Hirsch), egy nála jóval nagyobb pályás producernek, kikeveredhetne a csődközeli helyzetből. És talán azt is megúszná, hogy a korábbi filmjét finanszírozó maffiózó, Reggie Fontaine (Morgan Freeman) bebetonozza egy épülő házba.

De egy különös ötlettől vezérelve inkább úgy dönt, hogy újabb adósságba verve magát elkezd egy látszólagos filmforgatást egy általa mindig is utált szkript alapján, majd balesetnek álcázva megöli a fim főszereplőjét, és felveszi érte a vaskos biztosítási csekket. Egy idősek otthonából összeszedi az egykor volt sztárt, Duke Montanát (Tommy Lee Jones), aki mindennap orosz rulettet játszik egy szájába dugott pisztoly segítségével.  A forgatás elkezdődik, és Max válogatott módszerekkel próbálja eltenni láb alól a kiöregedett cowboyt, aki viszont szárnyra kap a nagy lehetőségtől, és mindent túlél, ráadásul pazarul dolgozik a filmen. Max pedig válaszút elé kerül:

forgassa le a filmet igazából, vagy tartsa magát továbbra is a biztosítási csaláshoz?

Max nem egy szimpatikus figura, legalábbis ha józan ésszel belegondolunk a helyzetébe: adósságban úszik, és ahelyett, hogy eladná a forgatókönyvét, saját magát hozza kényszerhelyzetbe az újabb adóssággal, csak mert szerinte más nem tudna olyan jó filmet forgatni belőle, mint ahogy azt ő elképzelte. Görcsösen ragaszkodik egy olyan álomhoz, ami valószínűleg sosem teljesülhet be, hiszen már idős, és életében nem forgatott igazán sikeres mozit, mindig arra a bizonyos kiugrási lehetőségre várt, ami sosem jött el. Ráadásul gyilkolna is.

Egészen addig a pontig igazán rühellnivaló csótány benyomását kelti (néha még utána is), amíg meg nem látja Duke parádéját a forgatáson, és rá nem ébred, hogy a gyilkosság helyett inkább azt kellene tennie, amihez ért: rendes filmet forgatni. Hiszen lépten-nyomon azt hangoztatja, hogy a csoda mindenhol és mindenben ott van, csak észre kell venni. És az ő csodája a szeme előtt játszódik, az öreg színész visszatérése mindkettőjük javát szolgálná. Ebből a szempontból a film kiválóan működik, mert a főhős hű önmagához és az elveihez.

Mindamellett, hogy egy álnok hazudozó, és nem átall a legaljasabb eszközökhöz nyúlni, nem szűnik meg álmodozónak lenni, akinek csak annyi a vágya, hogy jó filmeket adhasson a közönségnek.

Éppen ezért egy kicsit elkezd drukkolni neki a néző, mert végtére is szeretjük látni, ha a főhős a szívnek kedves utat választja. De Nirónak nem volt túl nehéz dolga ezzel a szereppel, mert a filmvásznon eltöltött évtizedeinek rutinjából össze tudta rakni – de gyanítom, az egyetlen ok, hogy nem kívánjuk Max kizsigerelését a film utolsó percéig, az nagyjából De Niro profizmusának és az általánosan szerethető lényének köszönhető.

Morgan Freeman mintha kicsit unatkozott volna ebben a filmben: jobbára hollywoodi klasszikusokból való idézgetés jutott neki némi szemétkedéssel, bár neki még ez is jól áll. Arról nem is beszélve, hogy a maffiózó külső mögött igazi filmrajongói szív dobog, garantálva azt, hogy ebben a moziban minden jóra fordul majd.

De aki mindent visz, az Tommy Lee Jones. Szívet melengető játékkal szolgáltatja a film legszerethetőbb pillanatait, és gyönyörűen hozza a kissé naiv, megtört vénember figuráját, aki nem várt már semmit az élettől, mégis kap egy utolsó esélyt a visszatérésre. Na, nem a filmvilágba, hanem az életbe. Évtizedekkel korábban elhagyta a szerelmét, és most folyton őt keresi, hátha… Persze nyilvánvalóan a filmes siker sem marad el, hiszen csak így nyugszik meg a nézői szív. Míg Freeman De Niróhoz hasonlóan magától értetődően szerethető figura és színész még a legmocskosabb szerepeikben is, Jones gyakran marcona vagy egyenesen gusztustalanul ellenszenves figurákat testesít meg (a Mindörökké Batman Kétarca példának okáért), de itt

öröm nézni, ahogy árad a kedvesség ráncokkal barázdált arcáról.

A három férfi erős jelenléttel bír a filmvásznon, és amikor végre megtörténik, hogy együtt lássuk őket, még a könny is kicsordul a szemekből. Még úgy is, hogy pontosan tudjuk, mi fog történni. Mégis az utóbbi évek egyik csúcsjelenete, ahogy Morgan Freeman, Robert De Niro és Tommy Lee Jones együtt nézik egy autós mozi óriási kivetítőjén a készülő film nyersanyagát. Benne van ebben a három nagy öreg csodája: az évek, amiket már maguk mögött hagytak, az Oscar-díjak, amiket kiérdemeltek, filmek tömkelege, amelyekkel nézők milliárdjait szórakoztattak már. Így együtt látni ezt a három színészóriást – már ezért megérte leforgatni a filmet.

Mindeközben A nagy visszatérők egy meglehetősen egyenetlen vezetésű film. Gallo láthatóan jobb író, mint rendező, a szerethető és kedves forgatókönyvből nem sikerült igazán egységes alkotást gyúrni. Besorolása szerint akcióvígjáték, de valójában úgy ugrálunk a műfajok között, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne.

Max gyilkossági törekvéseit megörökítő groteszk jelenetek például bőven elférnének egy Monty Python-filmben, de az is, ahogy abszurdabbnál abszurdabb helyzetekben veszik elő a hollywoodi klasszikusokat, hogy idézhessenek belőlük.

Mindemellett próbál „film a filmben” alkotás is lenni, de a kamufilm forgatása meglehetősen fapados – valahogy Tarantino megoldásai klasszisokkal profibbak és élvezhetőbbek a Volt egyszer egy… Hollywood esetén. Pedig a forgatási folyamat lényeges, hiszen ott derül ki, hogy ebből sikeresnek ígérkező film lesz. Ügyesebb és kreatívabb vágással sokkal izgalmasabb lehetett volna a filmközépi cselekmény bemutatása, ahol bizony el-ellaposodott a hangulat. Ha Gallo letette volna a voksát bármelyik felvillantott műfaji vonulat mellett, az egyszer nézhető moziból olyan rangra emelhette volna a filmet, mint a már korábban említett Éjszakai rohanás vagy a Bad Boys.

Tulajdonképpen nehezen értelmezhető, Gallo miről szeretett volna filmet készíteni: az elmúlásról, az elszalasztott lehetőségekről? Egy film forgatásáról?

Mintha elragadta volna őt is az utóbbi évek héve, amikor boldog-boldogtalan meg akarja alkotni a saját „Hollywood-képét” egy forgatáson keresztül.

Láthatóan arról is akar mesélni, hogy az álmokban még öregkorban is érdemes hinni, és ennek bemutatására csak eszközként hívta segítségül a forgatást. Túl sok mindent szeretett volna átadni egyetlen filmben arról, amit gondol Hollywoodról, a filmkészítésről vagy az öregedésről.

Vannak ugyan nagyszerű pillanatok, ahol De Niro elsöprő lendülettel adja át magát a karakterének, vagy Freeman és Jones csak mosolyognak maguk elé, de összességében ez csak egy újabb visszatekintés Hollywood hőskorára egy nem túl nagyívű sztori segítségével. Annak viszont szórakoztató és tökéletesen megfelelő. Ha nem vesszük túl szigorúan: jó olyan mozit látni, amit profi színészek visznek el a hátukon, mert nekik még arra sincs szükségük, hogy erős kézzel vezessék őket. Önmaguktól viccesek és szerethetőek, és néha elég ennyi is.

Szeretjük a filmkészítésről szóló filmeket? Naná! Bármekkora hakninak is tűnnek? Na nem!

 

Van abban valami megkapó, amikor veterán világsztárok összegyűlnek és bohóckodnak egyet. Korrektül működött ez mondjuk a Last Vegasban, még ha nem is váltotta meg a világot, jó volt látni a szebb napokat is megélt ikonokat. A nagy visszatérőkben is ott lappangott a lehetőség, hogy egy szórakoztató kaland legyen, kár, hogy nem igazán jött össze.

Max (Robert De Niro) unokaöccsével producerként dolgozik Hollywoodban. Legújabb filmjük óriási bukta, az elkészültéhez pedig egy gengsztertől vettek fel kölcsönt, aki viszont akarja látni a pénzét. Simlis hősünk ördögi tervet eszel ki: egy kamu mozit akar forgatni, amiben a főszerepre kinézett veterán sztár, Duke Montana (Tommy Lee Jones) saját maga végzi majd a kaszkadőrmutatványait. Az egyik jelenetben az öreg szépen feldobná a talpát, Max pedig felmarkolja a busás pénzt a biztosítótól. Igen ám, de Duke valahogy nem akar eltávozni az élők sorából.

Ez a sztori jó! Bőven akad benne potenciál, hogy egy remek, kissé morbid hangulatú vígjáték süljön ki belőle. Valami hasonlót tudtam volna elképzelni, mint az 1992-es, Robert Altman-féle A játékos. Jó humorú, mégis kellően sötét, már-már szatirikus darab, a filmkészítésről szóló “insider” stílussal. Ha közben színészóriások bolondoznak, az még jobban hangzik. A cselekmény első harmada ha nem is hozta ezt a színvonalat, mindenképp érdekesnek tűnt. Megvannak a filmes kikacsintások, épül a konfliktus, bonyolódik a helyzet. Kár, hogy ez a bonyolódás átmegy kreténkedésbe, amin végül el is hasal a végeredmény.

 Egy ilyen történetben helye van a minimális drámának, tartalomnak, de George Gallo rendező egy ajtó-ablak vígjátékban gondolkodott. Nincs ezzel baj, azzal viszont már igen, hogy nem tudta jól használni az arányokat. A karakterek totál idióták, Max egy önző rohadék, unokaöccse naiv kiskutyaként követi, de Duke is csak elökörködik, míg a gengszter ordít vagy épp sír valamiért. Senkivel nem lehet azonosulni, egyikük sem szimpatikus és kvázi nem tudjuk minek drukkoljunk? Meghaljon Duke, vagy éljen? Pórul járjon Max, vagy megússza? Apropó élet-halál kérdés. A téma nagyjából úgy van ábrázolva, hogy semmi súlya, következménye nincs a történéseknek.

Olyan érzésem volt, mintha egy rosszul előadott Looney Tunes epizódot néznék, ahol a prérifarkas próbálja elkapni a gyalogkakukkot. Infantilis, elnagyolt, nagyjából ötéveseknek való humorral dobálózik a film. Értem, hogy nem veszi magát komolyan és a régi idők westernjeit figurázza ki, de Gallo olyan dolgokat lép meg, hogy az a kínosság magasiskolája. A direkt gagyi paródiahatást igyekszik elérni, de sokszor csak szimplán röhejes, amit látunk. A megoldások, pálfordulások már csak hab a tortán, egy huszárvágással a szőnyeg alá söpörnek minden problémát, illetve úgy viselkednek egy teljesen koncepciótlan filmjelenetet nézve, mint aki először lát mozgóképet. Nem kell, hogy mindennek értelme legyen, de a kulcspillanatokban nem lenne rossz minimális kohézióra utaló jeleket felfedezni.

Nem utáltam teljes szívvel A nagy visszatérőket, mert a hollywoodi közegnek, forgatásoknak megvan a varázsa, illetve akad egy-egy hatásos poén, de roppant bosszantó, hogy egy ilyen alapanyagból csak ennyit sikerült összehozni. Robert De Niro, Tommy Lee Jones és Morgan Freeman elszórakoznak, láthatóan élvezték, hogy kvázi azt csinálhattak, amit akartak, de nem biztos, hogy ezzel a néző jól jár. Sokszor járt azon az eszem, hogy ha mondjuk ezt a Coen tesók rendezik, abból egy szuper fekete komédia is kisülhetett volna. Persze kár ezzel fájdítani az ember szívét, mégis bosszantó, hogy csak egy bugyuta haknira futotta.

 

Fenti mozi üzemeltető logójára kattintva az adott filmre szóló mozijegy foglalási/vásárlási felületére jutsz…

Trailer (Előzetes)

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
Follow by Email
Twitter
Youtube
Pinterest